Friday, May 26, 2006

Funderingar kring Lordifenomenet

Det är sällan jag finner mig diskuterande kring ett och samma ämne i nästan en hel vecka. Jag brukar ganska snabbt tappa intresset för dagsaktuella diskussionsämnen men inte denna gång. Först var det spontant "yeah" för Finlandsvinst och "usch" för sångbudskapets människocentrering, sen var det "å ena sidan bra och å andra sidan dåligt" men nu efter flera diskussioner, textanalys av sången Hard Rock Halleluja och otaliga tidningsartiklar så börjar jag tycka att fenomenet är ont men kan vändas till något gott. Varför då? Fenomenet har många ockulta drag, det kretsar kring det fördolda och människan upphöjs som Gud. Det verkar oskyldigt, några kvinnor och män som gillar monster, tycker om hårdrock och gillar att klä ut sig. Och som dessutom vann Eurovisionen. Men det är ändå ren och skär avgudadyrkan. Följderna kan man bara föreställa sig...Igår betraktade jag två tonårsflickor som tränade djävulstecken medan de väntade på metron österut. Gud förbarma dig över vårt land och vårt folk!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Detta var en gammal blogg, men jag kunde inte låta bli att skriva här ändå.

Läs även kommentarerna på Akvedukten: http://www.rilnet.org/akvedukten/fora/showthread.php?t=228

2:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

Lordi är som mycket annat mer än ett gäng med "grabbar" som spelar hård rock eller vad nu vill kalla det. Om du ska oroa dig över något av våra grannländers musik är det snarare den norska satanism rocken som växte fram på 80-talet i Norge. Men som med mycket annat är den också mer eller mindre ut död. Tonåringar pysslar med mycket saker, bättre att de tränar på detta oskyldiga tecken än att de stod där och rökte. / BéLa

12:41 PM  

Post a Comment

<< Home